Deien els
pròcers de la meva infància, que tota obra perfecta sempre tenia un defecte i
que això era el que la convertia precisament en perfecta. A continuació venia
tot el reguitzell de comentaris: les coses no poden ser del tot perfectes
perquè la perfecció no existeix, o potser és la justificació per no acabar de
fer del tot bé una cosa o al costat de les coses lletges i dolentes, encara
ressalten més les bones i boniques. Tal vegada hi ha una explicació més
acadèmica i me la vaig perdre ja que aquell dia deuria fer campana.
Passant el
temps he fet servir la frase i l’he escoltada en diverses ocasions sense gaire
prudència i sense tenir clar moltes vegades si s’aplicava en el moment correcte
i amb prou precisió.
Sigui quina
sigui la solució, sí serveix, per introduir el que em va passar l’altre dia en
un local barceloní i portuari on vàrem menjar.
La conjunció
de tots els elements en mans de l’atzar van fer que aquella estona fos única en
el temps. Tan sols si existeix un mon paral·lel o existeix una altra vida, es
podrà tornar a reproduir un moment tan especial.
El dia era
assolellat sense exageració, així que a quarts de dues de la tarda la suau
brisa de prop del mar, convertia el passeig ple de terrasses i de caminants en
un lloc climatològicament parlant, perfecte.
Tot i la meva
aversió a menjar en les terrasses sota la mirada permanent, curiosa o xafardera
dels passejants, vaig seguir les indicacions del maître i ens vàrem col·locar
en un lloc apartat del proscenni. Entaulats al fons de l’escenari i protegits
parcialment del rei astre per uns para-ssols de mides justetes, ens van atendre
a molta amabilitat i quan els vàrem fer saber, que el sol que s’escolava entre
els paraigües, ens molestava per mantenir-nos sencers tot un àpat, ens van
respondre que de seguida que poguessin, ho resoldrien.
L’ambient de
la resta de comensals era distès, sense estridències. Un grup d’evidents
forasters amb bon comportament a taula tot i el nombre d’ampolles que s’avien
cruspit; romanien correctes i alegres.
Els cambrers
estaven per la feina i al cap d’una estona i abans que ens portessin els
plats, ens van indicar que podíem triar
entre dues taules que no estaven sotmeses a l’impertinent luminescència solar.
Triar sota la
mirada dels cambrers i d’altres comensals. Difícil situació quant ja has fet un
parell de glops de cava, tens el tovalló a la falda, has mossegat una parell
d’ametlles saladetes i la parella, et dona tota la responsabilitat, per que ets
tu el torracollons a qui li molesta el sol quant t’estàs en una terrassa a
l’aire lliure.
Una taula al
mig de la sala, rodejada d’altres taules per totes bandes i a prop d’un grup
d’afamats matrimonis que xerren fent distinció de sexes, o sigui, ells amb ells
i elles amb elles.
L’altra,
davant de tot, en plena escena, a tocar de la barana de fusta que separa la
taula dels xafarders que passen pel costat i on els comensals assolim el paper
dels actors que en ple trànsit, s’enfronten a un públic embadalit per escoltar
les últimes parrafades abans d’esclatar en aplaudiments. Quina vergonya.
Però, va ser
en aquest moment quan va començar a produir-se el miracle. Va ser en aquest
precís instant que l’atzar va agafar la batuta per dirigir l’orquestra que
tenia davant.
Sense saber
per què i sense dir res a ningú, em vaig dirigir cap a la taula que estava al
davant de tot i vaig començar a entrar en un estat de tendra metamorfosi,
passant d’actor involuntari a convertir-me en l’únic espectador del més gran
espectacle que mai he viscut. I em vaig trobar tot sol assegut davant d’una
taula amb les tovalles blanques i netes.
Mentre paraven
la taula i venia a seure la meva parella, jo, amb el braç repenjat a la barana
vaig començar a sentir i a veure les coses com si estigués en un somni, com si
fos espectador de mi mateix i de tot el que passava al voltant.
De seguida,
unes bombolles petites, daurades, transparents, acompanyades d’una acústica que
em permetia fins i tot sentir el so de la bombolla fregant el cava van formar
part de mi, i mentre aixecava el cap per a que el glop fresc seguis el seu
camí, el vestit a ratlles d’una noia que venia passejant, em va entrar per la
nineta dels ulls. Alta, maca, mostrant la joventut a tothom. Duia el vestit amb
ratlles d’uns quinze centímetres cada una, blanques i blaves horitzontals i
fins al peus, cenyit al cos i amb una caçadora de roba fina que no li arribava
a la cintura. Ningú la mirava, ningú se n’adonava que aquelles ratlles
horitzontals caminat entre tanta gent eren un atac a l’avorriment visual. Darrera
de ella van aparèixer de seguida tres noies asiàtiques rient i posant-se de
diferents maneres davant de l’objectiu. Maquíssim com coquetejaven amb la
càmera que elles mateixes aguantaven.
Tot i
l’embadaliment, vaig veure perfectament els dos plats que el cambrer amb
subtilesa havia deixat damunt la taula. Uns calamars a la romana d’un
classicisme indestriable que em retornaren a la plaça Reial en el temps en que
vàrem descobrir els calamars a la romana rodejats de mariners americans. Un
carpaccio de salmó i bacallà amanit amb els elements de l’esqueixada van posar
el contrapunt als calamars, impedint que ni una sola paraula tingués necessitat
de sortir de les nostres boques, evidenciant un cop més l’important que és, en
moments com aquest, la complicitat de la parella.
Els temps
estava aturat, entre mos i mos i glop de cava, em vaig començar a adonar de que
de la mateixa manera que les persones es movien relaxadament, el so havia
desaparegut, bé, desaparegut no, era com si estiguéssim tots dins d’un gran
globus transparent que absorbís el so. Els sons no estaven barrejats, sinó que es sentien tots, però per
separat. Tota un sensació.
Aquest
“sistema” em va permetre escoltar clarament el sorollet que feien les peces
metàl·liques que colpejaven els pals majors de les barques ancorades al port, i
que omplia mitja pantalla davant nostre. Uns joves fornits, bells i espitregats
van passar en aquell moment pel passeig convertint-lo per uns instants en una
passarel·la de mister universe.
Amb la mateixa
amabilitat i delicadesa que les altres vegades, va aparèixer el cambrer per
retirar els plats i portar-nos els segons, un altre cambrer ens reomplia en la
mida justa, la copa de cava.
Un clàssic em
va dur al paradís sensorial, rap al cava amb cloïsses. Broqueta d’emperador amb
hortalisses i salsa de romesco, per la companya, que de tant en tant em mirava
amb cara, d’entre sorpresa i familiar comprensió.
Com que el
benestar i la felicitat s’anava acumulant, en el moment en que mastegava un
tros de rap cobert amb la salseta que l’amorosia i em despertava les ganes de
fer un altre glop de cava, vaig començar a sentir en la llunyania unes notes de
guitarra que amb virtuosisme digne del Palau em duia poc a poc i d’una manera
cada vegada més clara a Pink Floid i als Beatles. Des d’on era, no podia veure l’
artista, però era igual, podia veure com la gent que passejava anava formant un
semicercle alguns i a seure a les baranes del port altres, per gaudir
tranquil·lament d’una estona musical gratuïta, en directe i de qualitat.
Les paradetes
dels artesans eren un no parar de gent que miraven, preguntava i comprava, els
policies municipals amb les seves motos elèctriques i silencioses advertien als
turistes confiats que vigilessin les seves pertinences, els cambrers atenien
amb simpatia i professionalitat, el cel era blau, la gent continuava passejant
i els ciclistes que passaven entre els caminants s’aturaven quan la conducció
no era segura per als vianants, tot era perfecte? Podia durar molt aquell
nivell de comunió entre tot el que estava passant davant meu? Una comunitat tan
bonica i compenetrada podia existir? Fins i tot el municipals havien fet l’ull
viu amb un parell de top manta que hi havia en un costat (o potser no els
havien vist).
I una cosa
sorprenent, cap dels centenars de persones que varen passar per davant meu em
va mirar, en cap moment em vaig sentir observat. Eren ells els que estaven a
l’escenari, jo era l’espectador d’aquell espectacle meravellós, encara que no
perfecte.
L’última copa
de cava encara fresc, la vàrem fer servir per acompanyar unes postres de xocolata
i vainilla ben elaborades, envoltats de benestar...
El cel
dominava l’escena i els ulls es passejaven per tot arreu gaudint d’aquella
harmonia, d’aquella obra quasi perfecta. Mirant relaxat cap a la llunyania unes
gavines o potser eren albatros, planejaven damunt el cel blau seguint la línea
horitzontal que marcava el perfil del terrats dels edificis que retallaven
l’horitzó. De sobte una de les aus va passar per davant d’una gran bandera que
sobresortia per damunt de Capitania. La mirada se’m va quedar fixa damunt
d’aquell drap de colors que donava bufetades al vent.
Ara, l’obra
era perfecta.
Engasull
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada